Gaat u dit najaar naar een internationale vakbeurs? Hoe goed bent u dan voorbereid?
We geven u hier de beste tips om een beurs te bezoeken maar ook om deel te nemen als exposant. In deze tijd van internet en sociale media is het opvallend dat vakbeurzen populairder zijn dan ooit. Op een beurs kunt u klanten en leveranciers spreken. Maar ook kennis maken met nieuwe producten, ook die van uw concurrenten. U doet nieuwe ideeën op in een kort tijdsbestek. Meestal in één dag of dagdeel. Zorg ervoor dat u als beursbezoeker uw tijd optimaal benut!
Tips voor de beursbezoeker
- Is uw bezoek zinvol?
Gaat u naar deze beurs omdat u er elk jaar heen gaat? Of omdat het de ‘grootste’ vakbeurs is? Wellicht is het zinvoller dit jaar een keer naar een andere beurs te gaan. Als uw klanten, uw concurrenten en uw belangrijkste leveranciers aanwezig zijn op een beurs, daar moet u ook aanwezig zijn. - Bedenk vooraf wat u wilt bereiken.
Heeft u als ondernemer een specifiek probleem waar u een oplossing voor zoekt? Of bent u op zoek naar meer algemene informatie, zoals bijvoorbeeld de nieuwste technologieën op een bepaald gebied? - Welke stands gaat u bezoeken?
Het kan verstandig zijn van te voren met deze exposanten een afspraak te maken zodat ze weten dat u langskomt. - Hoe ziet uw tijdsplanning eruit?
Hebt u tijd om even rond te wandelen op de beurs of kunt u slechts enkele stands bezoeken? - Houd het gesprek kort.
Op een beurs is veel gaande, vaak hebben de standhouders geen tijd voor lange gesprekken. U kunt zelf een ‘elevator pitch’ voorbereiden, genoeg visistekaartjes meenemen en brochures waarin uw track record staat vermeld. - Neem voldoende informatie mee.
Wanneer u een internationale beurs bezoekt dan kunt u het beste Engelstalig materiaal meenemen. Bedrijven kennen uw Nederlandse bedrijf misschien niet. Voor een goede indruk laat u ook uw brochure achter waarmee u meer kunt zeggen/aantonen in de korte tijd die u heeft.
Tips van standhouders
Deelnemen aan een beurs wordt door veel technische bedrijven hoog gewaardeerd. Hier kunnen nieuwe producten getoond worden en de klantenkring kan worden uitgebreid. In de marketingmix staat bij veel bedrijven deelname aan de beurs op een tweede plaats. Die bedrijven reserveren een groot budget voor beursbezoek en beursdeelname. Op de eerste plaats in de marketingmix staat de eigen website.
Wat is van belang om een goede, professionele uitstraling te realiseren op de internationale vakbeurs? We vroegen het de standhouders zelf!
- Een goede plek op de beurs, niet te klein, eventueel in samenwerking met een ‘Holland paviljoen’ of een vakvereniging.
- Investeer in een goede presentatie, in de vorm van film/video.
- Zorg ervoor dat de producten goed getoond worden.
- De brochures en ander presentatiemateriaal (incl. visitekaartjes) zijn professioneel vertaald. Verder is het voor de exposant ook van belang na te denken over de doelstellingen van de beursdeelname en voor welke doelgroepen de beurs georganiseerd wordt. Er moet een duidelijk plan van aanpak worden gemaakt waarin potentiële klanten en doelgroepen gericht worden uitgenodigd. Dit kan telefonisch of per mail maar ook door er aandacht aan te schenken in sociale media. Zit uw doelgroep in het buitenland? Denk er dan ook aan om uw marketingmateriaal op tijd te laten vertalen!