Praten tegen je mobiel? Het kan sinds kort in het Nederlands en een stuk beter dan we gewend zijn van de iPhone-Siri. Wil je iets opzoeken op het internet of een appje verzenden? Dan kan je dat hardop vragen. Maar regelmatig horen we dan: ‘Sorry, ik heb je niet goed begrepen’. De vraag intypen blijkt dan vaak efficiënter. Een echte overstap naar verbale communicatie met je apparaten, bleef dan ook uit. Tot vandaag.
Nederlandssprekende assistent
De Nederlandse ‘Google Assistent’ is zowel voor Android- als iOS-toestellen geschikt. Met een apparaat dat snel van begrip is en het Nederlands goed begrijpt, hoopt Google een nieuwe stap te zetten in het praten tegen apparaten.
Op naar de Appie
Google heeft jarenlang geïnvesteerd in kunstmatige intelligentie en Natural Language Processing. Daarnaast heeft Google speciaal iemand aangenomen om de Assistent van een Nederlandse identiteit te voorzien. Daardoor worden termen als ‘de Appie’ en ‘palingsound’ ook begrepen als je ze uitspreekt. In een interview met de Volkskrant laat de Nederlandse internetondernemer Maarten Lens-Fitzgerald weten dat deze stap essentieel is voor de doorbraak van communicatie met apparaten. ‘Je zou dit kunnen zien als één grote test. Hoe meer mensen de Assistent gaan gebruiken, hoe beter hij wordt. Want hij leert voortdurend.’
Meer samenwerking
Een ander belangrijk verschil met wat we gewend zijn van Siri is, dat Google veel beter samenwerkt met apps van andere partijen, zoals Netflix, Whatsapp of Spotify. Dat in tegenstelling tot Apple die alle communicatie graag via de eigen apps laat lopen. Google Assistent zal overigens niet alleen gaan samenwerken met Google’s eigen praatpaal Home, maar ook met apparatuur van andere fabrikanten. Zo heeft de Amerikaanse speakerfabrikant Sonos sommige van zijn speakers al geschikt gemaakt voor spraakbediening.
Het artikel van de Volkskrant kunt u hier lezen.